01bře
01bře
Pokud jsme na podzim kolo jen umyli a odložili k zimnímu spánku, je dobré ho před prvním vyjetím nechat zkontrolovat v cykloservisu. Je vhodné zvolit kvalitní a prověřený servis. Nejlépe ten, který je součástí velkého kamenného obchodu s jízdními koly. Zde je největší šance, že mechanici budou odborně na výši, budou disponovat vším potřebným a kvalitním vybavením, nářadím a odvedou dobrou práci v co možná nejkratší lhůtě. Doporučuje se nechat kolo prohlédnout i přesto, že nemá na první pohled žádnou závadu. Některá poškození či opotřebení nejsou totiž pro běžného cyklistu rozeznatelná. Jedná se zejména o řetěz, náboje, středová složení, ráfky, odpružené vidlice a ozubená kolečka. Pokud se u těchto dílů v případě jejich opotřebení neprovede včas oprava nebo výměna, hrozí vážné problémy. Ať už drahá výměna v případě řetězu a pastorků, tak i nebezpečí úrazu v případě probržděných ráfků apod. Ale i když prohlídka žádnou závadu neobjeví, mechanici kolo dokonale seřídí tak, aby nám na vyjížďce perfektně fungovalo. Cena takové návštěvy servisu není příliš finančně nákladná, ale dokáže předejít mnoha problémům, a tak pomáhá ušetřit peníze při eventuální generální opravě. Ta je často nezbytná u kol, o která se jejich majitelé nestarají. Vše výše uvedené platí i pro majitele dražších kol, kde se často setkáváme s mylným názorem, že „když mám drahé kolo, mělo by vše vydržet a já se nemusím o nic starat“. V dnešní době, kdy kola vyšších cenových relací mají sofistikované a složité systémy odpružení a odlehčené komponenty, je nutné o to více se o ně starat a dbát na pravidelný servis podle instrukcí výrobce. Samozřejmě vše záleží na stylu jízdy a počtu najetých kilometrů, obecně ale platí, že každé kolo by mělo alespoň jednou ročně do servisu. Závodně ježděná kola samozřejmě častěji.
Pokud si chceme kolo udržovat v domácích podmínkách, musíme počítat s nákupem alespoň základního nářadí – kromě běžného vybavení domácí dílny jsou nutné různé speciální stahováky, konusové a centrovací klíče, vyražeče a lisy ložisek, nýtovač na řetěz, odvzdušňovací sady na hydraulické brzdy atd. Nesmíme zapomínat ani na montážní stojan, bez kterého se kolo jen obtížně seřizuje. Jedná se o investice v řádu stovek až tisíců korun, z toho vyplývá, že pro běžného rekreačního cyklistu je vhodnější navštívit 1-2 x za rok odborný servis, který disponuje vším potřebným vybavením. Jestliže se přesto chceme pustit do údržby kola sami, je vhodné zaměřit se především na tyto komponenty:
- vizuální kontrola rámu (sledujeme případné praskliny, posloucháme, zda se z rámu neozývá lupání či jiné nestandardní zvuky)
- kontrola odpružené vidlice (poškrábání vnitřních kluzných noh, stav těsnění, vůle v kluzných pouzdrech, funkce zamykání, nastavování tuhosti a odskoku)
- stav a funkce brzd – opotřebení brzdových špalků nebo destiček, chod brzdových pák, účinnost při brždění)
- chod a vůle jednotlivých ložisek (hlavové složení, středové složení, pedály, náboje, odpružená zadní stavba - v případě potřeby rozebrání a promazání nebo výměna)
- kontrola pohonného systému (opotřebení řetězu, stav ozubení pastorků a převodníků)
- chod řadících systémů (funkce řazení na pastorcích a převodnících, kontrola lanek a bowdenů)
- kontrola vycentrování kol
- stav plášťů a duší (opotřebení vzorku, stav boků pneumatik, kontrola duší na udržení tlaku)
- umytí celého kola a pokud možno i celého převodového systému, následné promazání
- kontrola dotažení všech šroubů